‘Juf, komt u in de Hangout?’
Zat u 16 maart 2020 ook met buikpijn voor de televisie? Terwijl Mark Rutte de woorden uitsprak dat de scholen zouden gaan sluiten, zaten wij met zwetende handen thuis op de bank. Deze nachtmerrie werd waarheid. We moesten iets gaan doen wat we nog nooit hadden gedaan. De volgende dag kwam het team van de Klaverhoek in Moerdijk bijeen. Verslagenheid maakte al snel plaats voor doelgerichtheid en een ´Laten we ervoor gaan´- mentaliteit. In ons team ontstonden al snel plannen en ideeën om dit nieuwe lock-downonderwijs vorm te gaan geven. De kinderen van de Klaverhoek verdienen het beste onderwijs en dat gingen we ze geven ook!
Maar hoe doe je dat dan??
Elke teamlid droeg vanuit zijn of haar talent bij aan het plan dat ontstond. Omdat de communicatie en lijnen in ons team altijd kort zijn, konden we snel schakelen en doelgericht aan de slag. We droegen dit echt samen als een team, we waren er voor elkaar in deze verwarrende tijd. Doordat het ICT-onderwijs bij ons al goed van de grond was, konden we hier gelijk gebruik van maken. Voor elk kind was er een Chromebook beschikbaar. De leerkrachten waren al gewend om digitaal onderwijs te geven. We werden hierin gesteund door de ICT-afdeling van stichting de Waarden. Zij dachten met ons mee. Er werden pakketten op maat klaar gemaakt voor de kinderen. De leerkrachten zijn ook meerdere keren langs de deuren geweest om onder andere leermaterialen af te geven. Er werd ook regelmatig een hart onder de riem gestoken door bijvoorbeeld briefjes in de brievenbus te stoppen voor kinderen én voor hun ouders. We hielden nauw contact met de ouders door te bellen, videobellen en regelmatig berichtjes te versturen. Toen de kinderen weer terug op school kwamen hebben we veel sociaal-emotioneel geïnvesteerd, denk aan sociale vaardigheden en het groepsproces. De eventuele achterstand van onze leerlingen bleek mee te vallen uit verschillende opbrengsten.
De nachtmerrie herhaalt zich
Alles liep weer een beetje. Het gewone leven kwam voor kinderen weer enigszins terug in deze rare tijd. Toen was daar lockdown nummer twee vlak voor de kerstvakantie. Geen kerstviering. Daar keken de kinderen nu net naar uit. Samen warm en gezellig bij elkaar kerstfeest vieren. Er werd een keiharde streep doorheen gezet. Alle leerkrachten zijn toen verkleed op pad geweest om het kerstontbijt alsnog bij de kinderen thuis te bezorgen. In de kerstvakantie konden we teruggrijpen op eerdere ervaringen en expertise die we hadden opgedaan tijdens de eerste lock-down. Door regelmatig ouders te bevragen door middel van vragenlijsten, telefoneren en digitaal contact hebben we geleerd dat het thuisonderwijs voor ouders heel lastig te combineren is met hun eigen werk. Dat kinderen na een ochtend achter een beeldscherm leeg zijn en dat kinderen juist bij thuisonderwijs nog meer structuur nodig hebben. Afspraken tussen school en thuis moeten heel duidelijk en schoolbreed getrokken worden. We wilden echt lesgeven en ouders ontlasten. Alle klassen zijn dus volledig hele dagen online gegaan. Er werd instructie gegeven zoals normaal ook wordt gedaan, alleen nu op afstand. Door veel intern overleg en door te het luisteren naar kinderen en ouders hebben we aan de specifieke onderwijsbehoeftes van de kinderen kunnen voldoen. Normaal werken wij groepsdoorbrekend en zit iedere leerling op zijn eigen niveau bij verschillende vakgebieden. Dit is nu digitaal ook gebeurd. De kleuters waren iedere dag online met hun leerkracht en er waren opdrachten op maat. De lessen van groep 3 t/m 8 vonden plaats via Google Meet en Google Hangouts. Dit bood veel houvast om te communiceren met de kinderen. Om leerlingen te ontlasten van de lange beeldschermtijd werden er zeker in de middagen andere activiteiten gestimuleerd. Denk hierbij aan sociale, creatieve en actieve lessen, maar ook samen stillezen bijvoorbeeld. Zo moesten de kinderen bijvoorbeeld een speurtocht in hun eigen huis maken, hebben ze online mee kunnen doen aan het kunstfestival (o.a. online drumles), zelf binnen een bepaalde tijd legokunstwerken gemaakt en via Meet gedaan.
Ouders
We hebben voor onze eigen evaluatie navraag gedaan bij de ouders middels gesprekken en een enquête. Ouders waren lovend over de aanpak van het thuisonderwijs. Veel ouders zagen er tegenop, maar volgens ouders is het ons gelukt om de meeste zorg uit handen te nemen. Wij danken de ouders voor hun inzet en tips. Het voelt alsof we dit écht samengedaan hebben.
Afgelopen maart hebben we als team het jaar geëvalueerd. We zijn trots op wat we bereikt hebben en blij met de complimenten die we van alle kanten hebben mogen ontvangen. Hopelijk was dit de laatste keer, maar mocht er ooit weer een lockdown komen, dan zijn we voorbereid! Toch willen we wel aanstippen dat fysiek onderwijs onze grote voorkeur heeft. De Klaverhoek wil altijd met andere scholen meedenken over een goede invulling van thuisonderwijs. Het onderwijs is veranderd, maar wij kunnen flexibel meebewegen.
De Klaverhoek vecht samen met ouders voor haar leerlingen!
Namens het team IBS de Klaverhoek (dorp Moerdijk)
Contact
Basisschool de Klaverhoek
Margrietstraat 28 • 4782AH Moerdijk
0168 416 263 • info.klaverhoek@dewaarden.nl