Missie en visie
Missie
We moeten de leerlingen onderwijzen in een vertrouwde en veilige omgeving, waarin de kinderen zich zelfstandig, weerbaar en zelfredzaam kunnen ontwikkelen. Binnen deze omgeving wordt er gestructureerde aandacht gegeven aan de sociale vaardigheden van de leerlingen. Zij brengen respect voor waarden en normen van anderen op.
Een belangrijk doel daarbij is het realiseren van de wettelijke kerndoelen. Zo streven wij naar volwaardige mensen, die een positieve bijdrage kunnen leveren zichzelf, hun omgeving en de toekomstige maatschappij.
Visie
Doel ibs de Klaverhoek:
“IBS de Klaverhoek wil zich ontwikkelen tot een school waar Onderwijs van de toekomst gegeven wordt gekenmerkt door een goede kwaliteit, persoonlijke begeleiding en passend onderwijs, waarbij de leerlingen voorbereid worden op een plaats in de 21ste eeuw. “
De belangrijkste doelstelling van het onderwijs op ibs “De Klaverhoek” is het creëren van een leeromgeving, waarin kinderen zich optimaal kunnen ontplooien op sociaal, emotioneel, creatief en intellectueel gebied.
Onderwijskundige visie IBS de Klaverhoek
Onze visie ten aanzien van leren en het verwerven van kennis en vaardigheden is hieronder samengevat in de volgende uitspraken:
- De leerling staat centraal in zijn / haar leerproces. We gaan uit van de ontwikkeldoelen van de leerlingen in plaats van het volgen van de leerstof.
- Een leerling heeft voorbeelden nodig. Alleen zelf onderzoeken en ontdekken is niet voldoende. Door middel van ‘modeling ‘ kunnen de leerlingen ook leren ontdekken.
- De leeromgeving op de Klaverhoek moet een inspirerende en activerende uitwerking hebben.
- Meervoudige Intelligentie: Niet alle leerlingen leren op dezelfde manier. Leerkrachten die deze kennis hebben zijn een meerwaarde. Door ‘modeling’ en zelf ontdekken wordt je slimmer in het gebruiken van meervoudige intelligentie.
- Leerlingen moeten de mogelijkheid krijgen om te leren, om fouten te maken, om te oefenen. Samenwerken is essentieel voor de ontwikkeling van ieder kind.
Het team doet alles wat in hun vermogen ligt om het kind te begeleiden, zodat het zelfstandig, sociaal, creatief, verantwoordelijk en kritisch kan leven in een dynamische maatschappij.
Onze visie ten aanzien van lesgeven is hieronder samengevat in de volgende uitspraken:
- De leerkracht moet in staat zijn om op passievolle en betrokken wijze de leerlingen te inspireren en te motiveren.
- De leerkracht moet de leerlingen laten ontdekken waar ze goed in zijn.
- Tijdens het lesgeven moet de leerkracht kunnen schakelen, kunnen differentiëren, kunnen coachen en moet hij zicht kunnen houden op de leerlingen om borging van het geleerde en om verbreding en verdieping te realiseren.
- De leerkracht moet een nieuwsgierige houding stimuleren
- De leerkracht realiseert een hoge betrokkenheid van de leerlingen bij hun eigen ontwikkeling
- De leerkracht realiseert een leeromgeving die uitdagend is. De schoolmoet bruisen van activiteiten. Er moet gewerkt en geleerd worden maar leerlingen moeten zich ook kunnen uiten, kunnen ontspannen en kunnen genieten.
Onze visie met betrekking tot onderwijs op maat is hieronder samengevat in de volgende uitspraken:
- Wij gaan uit van verschillen, maar we vinden het onze taak om, uitzonderingen daargelaten, de verschillen te verkleinen
- Onze zorgstructuur richt zich op alle leerlingen van de groep.
- We bieden alle leerlingen, enkele uitzonderingen daargelaten, basisstof aan, en daarbij herhalings- en verrijkingsstof.
- De traditionele eenheid, de klas, doorbreken wij systematisch. We denken in vorderingengroepen
- Wij differentiëren bij de instructie, bij de verwerking, naar tempo, gelet op taalverschillen, gelet op leerstijl van de leerlingen, naar belangstelling.
Contact
Basisschool de Klaverhoek
Margrietstraat 28 • 4782AH Moerdijk
0168 416 263 • info.klaverhoek@dewaarden.nl