Kanjertraining
Op de Klaverhoek werken wij met Kanjertraining in alle groepen.
De Kanjertraining gaat er vanuit dat mensen verschillende soorten gedrag kunnen vertonen. Bij de Kanjertraining gaat het om 2 essentiële zaken. Ten eerste dat het kind gedrag van zichzelf en anderen leert herkennen. Iedere vorm van gedrag lokt een reactie uit. We proberen kinderen hiervan bewust te maken en aan hen verschillende manieren van reageren aan te bieden.
Ten tweede gaat het in de Kanjertraining ook om een stuk groepsvorming. In een groep waarin je elkaar kent en waarin het veilig is, zal vervelend gedrag (pestgedrag) een stuk minder voorkomen.
Het doel van de Kanjertraining is duidelijk niet om van alle kinderen heel brave kinderen te maken, maar wel om ze te leren op een goede manier voor zichzelf op te komen en aan te geven wat ze wel en niet prettig vinden.
Tijdens de Kanjertraining leren kinderen hoe ze voor zichzelf op kunnen komen. Door zelfvertrouwen te kweken leren de kinderen grenzen te stellen. Ook is er een rol weggelegd voor ouders die het goede voorbeeld moeten geven.
Op de Klaverhoek proberen we, vanzelfsprekend, een fijne sfeer te creëren, zodat elk kind zich er thuis kan voelen. Voor elk mens geldt dat goede prestaties samen gaan met een veilige omgeving. Voor kinderen geldt dit in zeer hoge mate. Om hier structureel aan te werken hebben alle leerkrachten van de Klaverhoek de Kanjertraining gevolgd. De Kanjertraining biedt leerkrachten handvatten om kinderen te begeleiden in de sociale omgang met elkaar, waardoor:
– pestproblemen hanteerbaar worden
– leerlingen zichzelf durven te zijn en zich veilig voelen
– leerlingen meer zelfvertrouwen krijgen en gevoelens onder woorden durven te brengen
de Kanjerlessen
Elke week wordt er aan de hand van verhalen, rollenspelen en (spel)opdrachten aandacht besteed aan allerlei situaties waar je als kind in verzeild kunt raken en hoe je daarin kunt handelen. Voor jezelf opkomen en duidelijk zijn naar de ander speelt hierin een belangrijke rol.
De training bestaat uit lessen,waarin onder andere de volgende thema’s aan de orde komen:
- Jezelf voorstellen
- Iets aardigs zeggen
- Weet jij hoe jij je voelt?
- Kun jij nee zeggen?
- Luisteren en vertellen
- De 4 typetjes uitbeelden
- Vertrouwensoefeningen doen
- Onderscheiden van goede en slechte complimenten en je gevoelens hierbij raden
- De kunst van het luisteren en vertellen
- De kunst van het samenvatten
- De kunst van het vragen stellen
- De kunst van het antwoord geven
- Luisteren en samenwerken
- Vriendschap
- Je mening vertellen, maar niet altijd
De bedoeling van de Kanjerlessen is, dat de kinderen zich als Kanjers gaan gedragen en zo een fijne sfeer beleven in de groep en op school.
de Kanjerregels
Hier vindt u de verschillende kanjerregels die wij op school hanteren.
de Kanjerpetten
Bij de Kanjertraining maken we gebruik van dieren en van petten. Deze symboliseren een bepaalde vorm van gedrag.
Je kunt een kanjer zijn op verschillende manier. Je kunt jezelf zijn in combinatie met de blauwe pet. Dan reageer je op een stoere manier. Je vertoont leiderschapsgedrag. Je kunt je grenzen aangeven. Je durft plannetjes te maken en bent ondernemend. Zolang naast de blauwe pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen zich op een hele positieve en krachtige wijze gedragen.
Je kunt ook een kanjer zijn in combinatie met de rode pet. Dan ben je vol levenslust. Je hebt een goed gevoel voor humor. Je bent optimistisch en je verstaat de kunst van het relativeren. Zolang naast de rode pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen op een hele positieve en opgewekte manier weten te reageren.
Je kunt ook een kanjer zijn in combinatie met een gele pet. Dan ben je vriendelijk, bescheiden en aardig. Zolang naast de gele pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen op een hele positieve en rustige manier weten te reageren.
Uiteraard zijn er ook verschillende combinaties van petten mogelijk. Belangrijk gegeven is dat het hierbij gaat om coping. De petten zijn hulpmiddelen om op een respectvolle wijze over gedrag te kunnen praten. Kinderen zijn niet het gedrag van de pet, maar de petten staan voor de keuzes die de kinderen kunnen maken. Kinderen wordt daarmee geleerd dat ze zelf verantwoordelijkheid dragen voor de gedragskeuzes die ze maken. Zolang je drager bent van de witte pet van vertrouwen kun je ook niet zeggen dat de ene combinatie beter is dan de andere combinatie van petten.
Contact
Basisschool de Klaverhoek
Margrietstraat 28 • 4782AH Moerdijk
0168 416 263 • info.klaverhoek@dewaarden.nl